Na czym polega praca logopedy?

Terapia mowy jest nauką, która leży u zbiegu pedagogiki, psychologii i medycyny. Zajmuje się badaniem różnych wad wymowy, ich przyczyn oraz sposobów zapobiegania i korygowania.

Dawniej niewielkie odchylenia od normy w wymowie głosek nie były uważane za problem, dlatego często można było spotkać się z sytuacją, że dziecko źle mówiło nawet w wieku 7-8 lat. Podejście do tego problemu zmieniło się w XX wieku, kiedy to specjaliści dostrzegli bezpośredni związek między prawidłową wymową a rozwojem umysłowym dziecka.

Oczywiście, zaburzenia mowy nie są groźne dla zdrowia, ale mogą poważnie skomplikować życie człowieka, uniemożliwiając mu pełną komunikację i adaptację w społeczeństwie. Problem ten jest szczególnie poważny w przypadku dzieci, gdyż większość wad wymowy ujawnia się dość wcześnie, nawet w okresie przedszkolnym.
Z drugiej strony, o ile dorośli są bardziej tolerancyjni w stosunku do osób z zaburzeniami mowy, o tyle dzieci są znacznie mniej tolerancyjne, dlatego dziecko, które nie gaworzy, nie potrafi wymówić żadnej litery lub ma inną wadę wymowy, często staje się obiektem dokuczania i zastraszania. Sytuacji tej towarzyszy uraz psychiczny, który nieuchronnie odciśnie swoje piętno na osobowości i doprowadzi do rozwoju kompleksów, które jeszcze bardziej utrudnią normalną komunikację z rówieśnikami. Tych problemów można uniknąć, jeśli w odpowiednim czasie skonsultuje się z wykwalifikowanym logopedą.

Kim jest logopeda?

Logopeda to specjalista, który zajmuje się wczesnym wykrywaniem i korygowaniem różnych zaburzeń mowy, nie tylko u dzieci, ale także u osób starszych. Jednak główną grupą docelową logopedy są dzieci w wieku przedszkolnym. Specjalista ten posiada szczególne umiejętności w korygowaniu wymowy poszczególnych głosek, sylab, wyrazów, zwrotów i całych zdań. Logopeda to profesjonalista, który pomaga komunikować się osobom z zaburzeniami językowymi. Różnica między logopedą a innymi terapeutami polega na tym, że logopeda zajmuje się upośledzeniem komunikacji, a nie niezdolnością do mówienia. Terapię mowy lub terapię podpowiadającą można przeprowadzić, dostarczając ludziom nagrania głosu lub serię bezpośrednich instrukcji, które mają pomóc im przezwyciężyć trudności w mówieniu. Niektórzy terapeuci wykorzystują swoją wiedzę na temat pracy dzieci, zrozumienie środowiska społecznego i wgląd w rozwój języka, aby pomóc dzieciom poprawić wymowę. Na przykład mogą kłaść większy nacisk na „dźwięk”, aby pomóc dzieciom opanować dźwięki takie jak „ł”, „ń” i „ś”. Mogą również kłaść większy nacisk na wymowę, aby nauczyć dzieci tworzenia słów z dźwięków takich jak „ź”.

Czym zajmuje się logopeda?

Praca logopedy polega na rozpoznawaniu i korygowaniu zaburzeń mowy, które są związane z chorobami wrodzonymi lub nabytymi. Myli się ten, kto sądzi, że logopeda zajmuje się tylko utrwalaniem poprawnej wymowy poszczególnych głosek, gdyż jest to tylko część pracy specjalisty. W pracy logopedy konieczne jest uwzględnienie listy zadań, które należą do kompetencji specjalisty.

  1. Rozpoznawanie zaburzeń mowy.
  2. Ustalenie dokładnych przyczyn zaburzeń mowy.
  3. Opracowanie odpowiednich metod regulacji w każdym przypadku.
  4. Prowadzenie terapii logopedycznej z dziećmi.
  5. Ocena skuteczności przeprowadzanej korekty.
  6. Monitorowanie postępów dziecka.

Ponadto, w procesie korygowania zaburzeń mowy logopeda aktywnie współpracuje z przedstawicielami pokrewnych specjalności: laryngologami, neurologami, psychologami itp. Dzieje się tak dlatego, że zaburzenia mowy mogą być spowodowane różnymi chorobami ucha, wzroku, aparatu głosowego lub uszkodzeniami mózgu.

Przyczyny zaburzenia mowy.

  1. Nieprawidłowości wewnątrzmaciczne: infekcje, urazy płodu, różne zatrucia, konflikt czynnika Rh.
  2. Nieprawidłowości wrodzone.
  3. Zmiany organiczne ośrodkowego układu nerwowego: zapalenie opon mózgowych, zapalenie mózgu, itp.
  4. Trauma psychologiczna.
  5. Zaniedbania pedagogiczne: jeśli rodzice nie dbają należycie o rozwój dziecka, aby móc się z nim porozumieć, możliwe jest pojawienie się nieprawidłowości w rozwoju mowy.
  6. Problemy ze słuchem: dziecko nie słyszy lub ma trudności z usłyszeniem mowy innych osób i dlatego nie potrafi prawidłowo odtwarzać dźwięków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.